27 marraskuuta 2025

John Ajvide Lindqvist: Ystävät hämärän jälkeen



John Ajvide Lindqvist: Ystävät hämärän jälkeen
Gummerus, 2010
607 sivua
Suomentanut: Jaana Nikula
(Låt den rätte komma in, 2004)
Luettu: 11.7.2025 


En näemmä pitänyt kiirettä tarttua toiseen John Ajvide Lindqvistin kirjaan eli tähän TBR100-listallani olevaan Ystävät hämärän jälkeen -romaaniin. Ensitutustumisesta, Kuinka kuolleita käsitellään -kirjasta bloggasin niinkin kauan sitten kuin vuonna 2012!

Tukholman lähiö, Blackeberg, syksy 1981. 12-vuotias Oskar on joutunut taas kerran välitunnilla Jonnyn ja Micken käsittelyyn, tällä kertaa avattuaan kiusaajiensa mielestä suun väärässä paikassa ja väärälle henkilölle. Sellaista Oskarin arki on, hän on aina liikaa jotain tai liian vähän jotain muuta, aina kiusaajien maalitauluna teki tai oli tekemättä mitä tahansa. Oskar saa lohtua karkeista ja leikekirjasta, johon hän kerää artikkeleita väkivaltarikoksista, kuten läheisessä Vällingbyssä tapahtuneesta nuoren pojan murhasta. Sitten Oskar tutustuu kerrostaloon muuttaneeseen uuteen tyttöön, Eliin ja he ystävystyvät. Eli on hieman erikoinen, ihan kuin Oskar itsekin, mutta eri tavalla. Eli pukeutuu ja puhuu hassusti ja häntä voi tavata vain illalla hämärän jälkeen. Oskarilla on epäilyksensä Elistä, mutta ystävä on ystävä, oli se sitten tyttö tai... jotain muuta.

     - hänessä oli jotain, jotain... Kauheaa. Kaikkea mitä pitää varoa. Korkeita paikkoja, tulta, lasia nurmikolla, käärmeitä. Sellaista mitä vastaan äiti yritti suurella vaivalla suojella häntä.

Jo kirjan nimi herättää arvailuja tai viitteitä siitä, mitä tarinassa on luvassa. Jonkinlaisia yön hirviöitä, tässä tapauksessa vampyyri. Johan Ajvide Lindqvistin vampyyrilaji, tai ainakin yksi sen edustaja, poikkeaa perinteisimmästä vampyyristereotyypistä esimerkiksi ravinnon hankinnan osalta. Tarina ei kuitenkaan keskity pelkästään yön hirviöön, sillä osa tarinan hirviöistä, ihmiset, kulkevat myös päivän valossa. On koulukiusaajaa, pedofiiliä, murhaajaa... 

Synkkien asioiden rinnalle tuo pienen pilkahduksen valoa ystävyys ja rakkaus, mutta nekään eivät tässä tarinassa oikein kestä tarkempaa tarkastelua. Esimerkiksi Oskarin ja Elin suhteessa on oma päivänvaloa kestämätön (sic!) sivujuonteensa johtuen Elin todellisesta olemuksesta. Ikivanhan vampyyrin ja nuoren pojan ystävyyden taittuminen ihastumiseksi tuntuu inhottavalta. Samoin Elin ja Håkanin, Elin niin kutsutun isän, välinen suhde, tällä kertaa ei Elin todellisen vaan hänen ulkoisen olemuksensa takia. Tarinassa kuvattu nuoren tytön ja keski-ikäisen miehen yhteiselo ei todellakaan sovi tyttären ja isän rooleihin. Tarinassa seurataan myös varttuneempaa kaveriporukkaa, jengiä, jota tuntuu yhdistävän etenkin päihteiden käyttö. Tässä porukassa ystävyys tai kaveruus on paljon tasapainoisempi, heidän välillään ei ole samanlaista sopimatonta asetelmaa kuin aiemmin mainittujen henkilöiden välillä. Kun Jocke, yksi jengin jäsenistä katoaa alkaa tarinalankojen päät löytää toisensa.

Kirjan lukeminen herätti hyvin ristiriitaisia tunteita. Tarinassa oli jonkin verran jännitystä, vetoa ja koukkuja, mutta sen verran paljon inhottavia kohtauksia, että ne etäännyttivät tarinasta. Tarinassa esiintyvä pahuus oli minun mittapuulleni ja tälle lukuhetkelle liikaa. Ettei menisi ihan synkistelyksi mainittakoon pari mieleen jäänyttä kielikuvaa: Oskar juo laimistunutta eli väljähtynyttä colajuomaa ja Håkania ellottaa eli etoo tai inhottaa. 


Sitaattikunniamaininnan saa:

Häneltä pääsi kimeä nauru, se viipotti kuin linnunliverrys siltarummun alla.


Sekä (kaunis kuvaus, oli tässä sentään sellaisiakin):

Yö oli jääkylmä, lumi timanttien meri kuunvalossa.


Pohjoinen lukuhaaste 2025: 24. Kirjan nimestä tulee mieleen laulu
Helmet-lukuhaaste 2025: 14. Kirjan kääntäjä on voittanut Mikael Agricola -palkinnon tai muun käännöspalkinnon
TBR 25/100

03 marraskuuta 2025

Heikki Kännö: Runoilija



Heikki Kännö: Runoilija
Sammakko, 2020
568 sivua
Luettu: 20.6.2025
Mistä: lahja


Vuoden 1888 tammikuun kylmänä iltana kiertävän teatterin Theatre Wasilewskin omistajan tytär, Lorraine Wasilewski, löytää vaunujensa portailta laihan ja pahoin loukkaantuneen miehen. Hän on papereiden mukaan vuonna 1863 syntynyt Preussin kansalainen Aurelian Benn, runoilija, ja mahdollisesti myös murhaaja. Murhaepäilyn lisäksi miehen kannoilla tuntuu kulkevan myös musta koira. Voiko Aurelian olla syyllinen nuoren naisen murhaan? Ainakin hän haluaa pitää matalaa profiilia ja on kovin vaitonainen menneisyydestään. Samalla kun Aurelian toipuu vammoistaan Lorrainen hoivissa hänen tarinansa alkaa paljastua, sen mukana kohtaamiset hopeanharmaasilmäisen, kaitakasvoisen miehen kanssa, joka ohjasi Aurelianin paitsi etsimään apua teatteriseurueesta myös kehotti häntä hakeutumaan Aurelianin ihaileman Friedrirch Nietzschen oppipojaksi. Kuka ja mikä on tämä erikoinen mies, joka tuntuu ilmestyvän erikoisissa paikoissa ja hetkissä Aurelianin eteen, ohjaten Aureliania kuin marionettia? Lopulta tilaisuus tekee Aurelianista varkaan, hän jättää teatteriseurueen ja lähtee tavoittelemaan unelmiaan.

No nyt mentiin minun lukumukavuusalueen ulkopuolelle, samoille hämärille filosofialla höystetyille poluille kuin esimerkiksi Jostein Gaarderin Sofian maailmassa, joka on harvoja kesken jättämiäni kirjoja, sekä Karl Ove Knausgårdin Aamutähdessä. Runoilijan sisältämät Nietzschen ja Steinerin filosofiset teoriat etäännyttivät minut tarinasta, minulle olisi riittänyt kaikki muu sen ympärillä, hyvän ja pahan taistelu. Etenkin tuo yhtä aikaa nuori ja vanha, ihastuttava ja kammottava, pitkä, hopeanharmaasilmäinen, suippokorvainen ja kaitakasvoinen Heinrich von Grüngen, mies kuin paholainen, on koukuttavan kiinnostava hahmo ja jättää Aurelian Bennin varjoonsa. Von Grüngen häilyy tapahtumien taustalla, ilmestyy yksi kerrallaan tarinan henkilöiden elämiin, vuoroin ohjaten, rangaisten ja palkiten.

Runoilijan alanimi Eli miten veitsellä filosofoidaan, on jokseenkin kutkuttava ja ehkä sen olisi voinut painaa jopa kanteen, se sopisi hyvin kannen susihahmon kaveriksi. Kännön tarinassa on paljon eri tasoja ja taustoja, siinä sivutaan todellisia henkilöitä kuten Friedrich Nietzscheä ja Rudolf Steineria (johon päästään vasta 400. sivun paikkeilla, takakannen perusteella odotin häntä jo aiemmin!), filosofian teorioita, metaforia, viittauksia, kulttuuria ja eri teoksia siinä määrin, että tuntui, että niistä olisi pitänyt tietää enemmän, jotta tarina olisi avautunut syvemmin. Varsinainen runsaudensarvi siis. Nyt jäin keikkumaan jonnekin tarinakärryjen laidalle enkä päässyt kunnolla kyytiin, vaikka välillä matka olikin jännittävä.


Sitaattikunniamaininnan saa:

Luzern-järvi ylevöittää näkymää kauempana alhaalla, ja vuorten valkoisina häälyvät seinämät ovat kuin sokerilla kuorrutettua marenkia.

Sekä:

Taivasta kurottelevat puut ovat kadonneet, kirjahyllyt ovat sulkeneet minut sisäänsä, ja sieraimiini tulvii painomusteen ja paperin turvallisia tuoksuja.

Pohjoinen lukuhaaste 2025: 1. Kirjaan liittyy pelko tai fobia (Heinrich von Grüngen on varsin pelottava hahmo)
Helmet-lukuhaaste 2025: 5. Kirja, jonka joku muu on valinnut sinulle